تبلیغات
برگزیده های وب - حكومت حضرت مهدی (عج) پایان نبرد حق و باطل است
نویسنده :عباس جندقیان
تاریخ: 1 بهمن 89 ساعت 12 و 45 دقیقه و 05 ثانیه

خبرگزاری فارس: در نهایت امر، حكومت عدالت، یعنی حكومت ارزش‌های انسانی كه در تعبیرات اسلامی از آن به حكومت حضرت مهدی (عج) تعبیر شده است، مستقر خواهد شد و از حكومت نیروهای باطل، خودخواهانه و خودگرایانه اثری نخواهد ماند.


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، آنطور كه در اعتقاد شیعی به موضوع مهدویت تأكید شده، به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل ضرورت موعود جهانی، همان فلسفه بعثت انبیاست كه فلسفه خلقت نیز حول آن قرار می‌گیرد. فلسفه خلقت، همان عبادت و عبودیت و حقیقت عبودیت، تقرب به خداست. فلسفه بعثت نیز طبق آیات متعددی از قرآن كریم، توحید و عدالت اجتماعی معرفی شده و البته عدالت نیز برای توحید است. مهم‌ترین ضرورت قیام موعود جهانی نیز پر كردن زمین از عدل و قسط است. این امر اما تابع عواملی است. از جمله تقابل حق و باطل و غلبه نهایی حق كه قرآن به آن وعده داده است.
هرچند در مجموع، حركت تاریخ، تكاملی است، ولی سیر تكاملی آن جبری نیست و چنین نیست كه هر جامعه‌ای در هر مرحله تاریخی لزوماً نسبت به مرحله قبل از خود كامل‌تر بوده باشد. نظر به این‌كه عامل اصلی این حركت، انسان مختار و آزاد و انتخاب‌گر است، تاریخ در حركت خود نوسانات دارد؛ ولی در مجموع خود، یك خط سیر تكاملی را طی كرده و می‌كند.
به بیان دیگر، از ویژ‌گی‌های انسان، تضاد درونی میان غرایز متمایل به پایین است كه هدفی جز امر فردی و محدود و موقت ندارد و گرایش‌های متمایل به بالا كه می‌خواهد از حدود فردیت خارج شود و همه افراد بشر را در برگیرد.
نبرد درونی انسان كه اندیشمندان قدیم آن را نبرد میان عقل و نفس می‌خواندند، خواه ناخواه به نبرد میان گروه‌های انسان‌ها هم كشیده می‌شود؛ یعنی نبرد میان انسان‌های كمال‌یافته و آزادی معنوی به دست آورده با انسان‌های پست، كه قرآن كریم آغاز این نبرد را در داستان دو فرزند آدم، هابیل و قابیل منعكس كرده است.
در طول تاریخ گذشته و آینده، نبردهای انسان به سمت نبردهای عقیدتی و مسلكی گرایش پیدا می‌كند و انسان به شكل تدریجی از لحاظ ارزش‌های انسانی به مراحل كمال خود، یعنی به مرحله انسان آرمانی و جامعه آرمانی نزدیك‌تر می‌شود. تا آن‌جا كه در نهایت امر، حكومت و عدالت، یعنی حكومت ارزش‌های انسانی كه در تعبیرات اسلامی از آن به حكومت مهدی تعبیر شده است، مستقر خواهد شد و از حكومت نیروهای باطل و حیوان‌مآبانه و خودخواهانه و خودگرایانه اثری نخواهد ماند.
نكته جالب توجه این‌كه بر اساس پاره‌ای از احادیث، قیام مهدی (عج) زمانی رخ خواهد داد كه سعید و شقی به نهایت كار خود رسیده باشند؛ یعنی هرچه این حركت تاریخ به جلو می‌رود، هم شقی شقی‌تر و هم سعید سعیدتر می‌شود و چنین جامعه‌ای است كه می‌تواند زمینه‌ساز قیام نهایی حق و باطل شود.
نكته بسیار مهمی كه در این جنگ حق و باطل نباید مورد غفلت واقع شود، این است كه نظام جهان، نظام اخلاقی است. در منظر دینی، جهان چنین نیست كه در برابر عمل خوب و بد واكنش یكسانی داشته باشد و این همان چیزی است كه از آن تحت عنوان امدادهای غیبی یاد می‌شود.
قرآن كریم می‌فرماید: «إن تنصروا الله ینصركم»، «و من یتّق الله یجعل له مخرجا»، «إن یكن منكم عشرون صابرون یغلبوا مأتین» و ... كه همگی حكایت دارد، معادلات حاكم بر جهان، بسیار بیش‌تر از معادلات مادی و عادی است كه با چشم سر مشاهده می‌شود كه یكی از این معادلات مهم، آمدن حضرت مهدی (عج) برای نبرد نهایی حق و باطل است.
شهید مطهری در این باره تعبیر دقیقی دارد و در آن می‌گوید: «از مجموع آیات و روایات استنباط می‌شود كه قیام مهدی موعود (عج) آخرین حلقه از مجموعه حلقه‌های مبارزات حق و باطل است كه از آغاز جهان برپا بوده است.» و این همان امداد غیبی است كه شامل جبهه اهل حق می‌شود.
موضوع: مذهبی، فرهنگی،

جستجو در وبلاگ
درباره من
لینک های مفید
فروشگاه مجله و کتاب الکترونیکی کیوسک 724
گالری والپیپر و عکس پس زمینه والپیپرهای ایرانی
قالب های حرفه ای وبلاگ
مجله تفریحی سرگرمی جزیره نشین
ابزارک های وبلاگ
قالب وبلاگ

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • یازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :